Als ik nieuwe klanten vraag waar zij het meest mee geholpen zijn, dan hoor ik vaak: ik wil zo snel mogelijk aan de slag met mijn website! En op zich snap ik dat. Want een website maakt het tastbaar, zichtbaar en echter. Je hebt iets te laten zien en je kunt mensen ergens naar doorverwijzen.
En toch is mijn advies om met je website te wachten totdat de basis goed staat. Anders loop je het risico dat je na een paar maanden weer helemaal opnieuw moet beginnen…
Ik zie nog steeds veel ondernemers die beginnen met een website voordat ze de basis van hun idee echt goed hebben uitgewerkt. Als ik hen dan vraag op welke doelgroep zij zich richten, dan krijg ik vaak het antwoord: “Eigenlijk heb ik niet één doelgroep; mijn product of dienst is voor iedereen…”.

Ik ben er echt van overtuigd dat als je geen focus aanbrengt in je marketing, dat het niet gaat lukken om een website te maken die bij jouw ideale klant de juiste snaar raakt. En daarmee verklein je ook de kans dat iemand klant bij je wordt….en dat is zonde. Wil jij weten hoe jij dit kunt voorkomen? En hoe je het in één keer goed kunt doen? Lees dan onderstaande tips.

Zorg dat je je ideale klant op je netvlies hebt
Mijn overtuiging is dat als je iedereen roept, niemand kijkt. Omdat niemand zich écht aangesproken voelt. Zo werkt het ook met marketing. Stel, jij hebt een probleem waar je liever vandaag dan morgen vanaf wilt. De kans is groter dat jij doorklikt op een website waar jij direct leest wat je nodig hebt, dan op een website waar je eerst door een berg (overbodige) informatie moet heen ploeteren.
Als klant met een acuut probleem, ben je op zoek naar een schot in de roos. Dat is dus precies het gevoel dat je met je website en met je teksten wilt creëren. Een manier om dat te realiseren is door in je marketing te kiezen voor een ‘ideale klant’. Je ideale klant is degene met wie of voor wie jij het liefst werkt of degene die jij het liefst helpt.

Sluit aan bij de taal van je doelgroep
Weet dat elke doelgroep een ‘eigen taal’ heeft. Stel dat jij kiest voor de doelgroep vrouwen. Zorg er dan voor dat je in de huid kruipt van deze doelgroep en dat je je doelgroep steeds verder ‘afpelt’. Want de belevingswereld van een vrouw van 20 is heel anders dan de belevingswereld van een vrouw van 50. Hoe beter jij weet wat er zich afspeelt in die wereld, des te groter de kans dat jij iemand weet te raken (oh, zij snapt precies wat ik bedoel!!). Zorg dat je weet waar jouw ideale klant naar verlangt of van wakker ligt. Dat maakt ook het schrijven van teksten, het bepalen van je aanbod en het kiezen van marketinginspanningen vele malen gemakkelijker.

Praat over resultaten (niet over methodes of werkwijzen)
Misschien heb je een fantastische methodiek waar je zelf heel enthousiast over bent. Maar vaak wil een klant maar 1 ding en dat is van zijn of haar probleem afkomen. Probeer je dus te beperken tot het resultaat van jouw methode en weid niet teveel uit over de methode zelf.
Ik zie nog steeds websites waar vooral gesproken wordt over methodes en werkwijzen, voordat ik enig idee heb met welk ‘probleem’ ik hier aan het juiste adres ben. Laat staan voor welke oplossing. Door te praten over het resultaat van de methode, heb je het over de oplossing van zijn of haar probleem. En dát is wat je potentiele klant wil lezen.

Wil jij aan de slag met je website?
Staat jouw website op je things-to-do lijstje en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Meld je dan aan voor een gratis stap-verder-sessie, dan geef ik je tenminste 2 gouden tips voor jouw website waarmee jij gegarandeerd een stap verder komt.

Ken je iemand anders voor wie dit interessant zou kunnen zijn? Deel dit bericht dan gerust.