Veel van mijn klanten zijn trainers, adviseurs, coaches en andere “kennis-ondernemers”. Ze hebben veel verstand van hun vakgebied, de knelpunten die zich daar afspelen en methodes die bijdragen aan een oplossing. Maar die kennis zorgt soms ook voor een blinde vlek. En met name in hun marketing.

What’s in it for me?
Ze zijn vaak zo enthousiast over hun vak dat ze vergeten dat wat voor hen vanzelfsprekend is, voor hun klant soms abracadabra kan zijn. Vergelijk het maar eens met technische vaktaal of ICT jargon. Als klant ben je in eerste instantie vaak niet geïnteresseerd in teveel inhoudelijke details. Dan haak je af. Veel liever hoor je wat het je oplevert of wat je eraan hebt. En zo geldt dat ook voor jouw vakgebied.

Voorbeeldje: Toen ik voor het eerst hoorde over ‘paardencoaching’ dacht ik dat het ging om het coachen van paarden. Je kun je voorstellen dat als ik op de homepage een uitgebreide hoe en wat had gelezen, dat ik al snel was afgehaakt. Terwijl paardencoaching als methodiek voor mijn probleem misschien heel waardevol was geweest.

Spreek jij de taal van je klant?
Waar het om gaat in marketing is dat je praat in ‘de taal van je klant’. Dus: welk probleem los jij op? Wat is het resultaat van werken met jou? En wie hebben daar baat bij? Dat zorgt voor herkenning: “Hé, dit gaat over mij, dit heb ik ook. Hier ben ik aan het juiste adres!” En die herkenning en verbinding vergroot de kans dat jouw (ideale) klant zich aangesproken voelt en overgaat tot actie.

Wie is jouw ideale klant?
De taal van je klant ‘spreken’ begint met weten wie jouw ideale klant is. Heb jij jouw ideale klant al bepaald? Of hangt het nog een beetje in het midden? Als jij het lastig vindt om de knoop door te hakken, dan is mijn e-book “Wie is jouw ideale klant” echt iets voor jou. In een aantal stappen help ik je op weg om je ideale klant te bepalen en helemaal in zijn of haar huid te kruipen. Hoe beter je dat weet, hoe eenvoudiger het wordt om de taal van je klant te spreken. Je kunt ‘m hier aanvragen. En mocht je daarna even van gedachten willen wisselen over de taal van jouw ideale klant? Neem dan gerust contact met me op!