Als startende ondernemer is het prettig om soms even iets tegen iemand aan te houden. Een sparringpartner die meedenkt bij jouw keuzes of die meekijkt met je teksten of je website. En wie bel je dan? Een vriendin? Je moeder? Een oud collega? Iemand uit je netwerk?
Ik liet altijd veel mensen meelezen. Vriendinnen, oud collega’s, mijn partner. En dan viel ik altijd van de ene correctie in de ander. Waarbij de een iets treffend vond en de ander onzin. Heel frustrerend. En uiteindelijk werd het er niet beter van. Integendeel.
Een waardevolle les voor mij was dat niet ieders mening er écht toe doet. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat jouw (potentiële) klanten zich aangesproken voelen tot wat jij doet, schrijft of maakt.
Stel dat jij je richt op mensen die een spiritueel pad zijn ingeslagen. En een oud collega, die je heel hoog hebt zitten maar die alles behalve jouw doelgroep is, vindt de teksten toch wat te zweverig. Dan is dat dus geen reden om de teksten naar ‘haar taal’ aan te passen. Als het goed is, heb jij de teksten geschreven in de taal van JOUW ideale klant. En dat is niet de taal van jouw oud collega die daar wars van is.
Mijn boodschap: Niet ieders mening doet ertoe. Als je iemand vraagt om met je mee te kijken, zorg er dan voor dat degene de taal van jouw ideale klant spreekt of in elk geval KAN spreken. Dus een ‘proefklant’ waarmee je eerder in gesprek bent geweest of iemand die zich goed kan verplaatsen in jouw ideale klant.
Wie laat jij meekijken met de dingen die je doet, schrijft en maakt?