Het was een enerverende 1e week van het nieuwe jaar! Vorige week plaatste ik een oproep op social media om in contact te komen met mijn ideale klant en ik werd overspoeld door reacties. In de afgelopen dagen heb ik met veel enthousiaste vrouwen gesproken over hun ambities en plannen om voor zichzelf te beginnen. Naar aanleiding van deze gesprekken, deel ik graag een paar belangrijke inzichten en tips met je.

Knelpunten rondom de doelgroep 
Veel knelpunten waar beginnende ondernemers tegenaan lopen, hangen samen met hun doelgroep, oftewel een ideale klant: 
– Hoe kies ik een ideale klant?
– Beperk ik mezelf niet teveel door 1 doelgroep te kiezen? 
– Hoe schrijf ik teksten die mijn klant écht aanspreken? 
– Waar vind ik mijn ideale klant? 


Maak het jezelf gemakkelijk
 
Wat mij betreft is het bepalen van je doelgroep een van de eerste dingen die je doet als je voor jezelf begint. Dat is de basis. 
Een doelgroep is een groep mensen met een gemeenschappelijk probleem, behoefte of verlangen, met een leeftijd bandbreedte van ongeveer 10 jaar. Stel jezelf bij het kiezen van een doelgroep vooral ook de vraag voor wie jij het het allerliefst zou willen werken. Dat maakt jouw werk straks leuker. 

Vervolgens is een van de belangrijkste dingen dat jouw klant zich met jou en jouw aanbod kan identificeren. Alsof je ‘in zijn hoofd hebt gekeken’. Dát gevoel zorgt voor herkenning en dat creëert verbinding. Door een doelgroep te kiezen, kun je heel specifiek maken waar jij ze mee kunt helpen en kun je een aanbod maken dat hier naadloos op aansluit. Dat is zoveel efficiënter, effectiever (en goedkoper!) dan zomaar wat doen of met hagel schieten op ‘iedereen’. 

De promotie van je aanbod doe je vervolgens niet in je eigen woorden (de woorden van een professional) maar in ‘de taal van je klant’, waardoor ze denken: Hé, hier ben ik aan het juiste adres! Tot slot; als je weet wie jouw ideale klant is, dan weet je waarschijnlijk ook waar en op welke manier je hem/haar het best kunt bereiken. 

Samen denken, samen doen
Vind jij het lastig om je doelgroep te bepalen? Heb jij moeite de juiste woorden te vinden? Of heb jij geen idee op welke manier jij jouw klanten zou moeten benaderen (laat staan waar je ze kunt vinden)? Kom dan naar mijn 2-daagse PINCK. Business Boost op 24 januari en 7 februari a.s. 

In een klein groepje (maximaal 6 personen) gaan we samen aan de slag om je doelgroep te bepalen en een aanbod te maken dat jouw ideale klant doet watertanden (in de taal van je klant 
😉). Daarna kijken we naar de manier waarop je jezelf wilt neerzetten en bedenken we de woorden, de middelen én het plan waarmee je jouw ideale klant zeker gaat bereiken. 

Tijdens deze 2-daagse deel ik al mijn kennis met je, denk ik met je mee, ben ik je sparringpartner, krijg je tips en trucs en ga je écht aan de slag. Zodat jij na 2 dagen naar huis met een stevig fundament om je bedrijf in de startblokken te zetten. Op zo’n manier dat alles klopt en dat het in 1 keer goed is. Bedenk eens hoeveel tijd, geld en energie je jezelf hiermee kunt besparen! 

Maak werk van je idee!
Wil jij werk maken van jouw idee? Dan is deze 2-daagse echt iets voor jou. Aanmelden kan nog tot en met 13 januari a.s. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden. 
Heb je nog wat twijfels en wil je even met mij van gedachten wisselen? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik zou het leuk vinden om samen met jou aan de slag te gaan!