Corona heeft dingen veranderd, aangezet tot bewuster nadenken en het maken van keuzes. Heb jij in de afgelopen maanden andere keuzes gemaakt als het gaat om je eigen bedrijf? Andere producten of diensten, misschien toch een andere doelgroep? Kijk dan nog eens goed naar hoe je dat voor het voetlicht brengt.

In je ‘professionele etalage’, je website, je profiel op LinkedIn maar ook in je content, vertel je jouw bezoekers waarvoor ze bij jou aan het juiste adres zijn. Vind jij het lastig te kiezen wat je er wel en niet in zet? Of wil je je huidige etalage een upgrade geven? Volg dan de volgende stappen.

Kennis en expertise
Stel dat een bekende jou zou willen aanbevelen op basis van de volgende vragen:
– Ken jij iemand die goed is in…
– Ken jij iemand die kennis of verstand van…
– Ken jij iemand die mij kan adviseren over…
– Ken jij iemand die een lezing kan houden over…
Voor welke expertise (op de puntjes) zou jij AANBEVOLEN willen worden? Waarvoor moeten ze echt bij jou zijn?

Rollen en functies
Als zelfstandige kun je verschillende rollen vervullen. Aan welke rol(len) of functie(s) wil jij 80% van je tijd besteden? Maak deze rollen zo concreet mogelijk. Wil je adviseren (adviseur) of wil je vooral doen (uitvoerder), wil je zelf met je vak bezig zijn of wil je het anderen leren (trainer)?

Personal touch
Vervolgens kijk je naar de ‘personal touch’ die jij daar aan geeft. Wat typeert jouw werkwijze of aanpak? Kortom, met welke woorden wil jij door anderen aanbevolen worden? Het antwoord op deze vraag kan daarbij helpen: Wat voor soort <jouw rol/functie> zoeken jullie? Creatief, secuur, gedegen, teamplayer… Welke kwaliteiten voeg jij toe?

Maak jezelf eenvoudig te onthouden
Het klinkt misschien als jezelf in hokjes stoppen, maar door helder te zijn over wat je doet en waar iemand jou voor kan inzetten #geenjargon, zorg je ervoor dat je op het juiste moment voor de juiste dingen in het hoofd van een ander oppopt.

Wees selectief
Maak op basis van bovenstaande een selectie van de dingen die je gedaan hebt en waar je méér van zou willen doen. Geef juist deze activiteiten een plek in jouw professionele etalage. In woorden, beelden, sfeer en uitstraling. Weest selectief en kies vooral de dingen waar je in de toekomst in je rol als zelfstandige op bevraagd, ingezet en voor betaald wilt worden.

Wil jij je etalage eens bij mij toetsen?
Of wil je even sparren over wat je wel of juist niet in je etalage wilt zetten? Laat het me weten en meld je aan voor gratis stap-verder-sessie. Ik kijk graag vrijblijvend even met je mee!