De taal van de klant. Je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid. Maar wat is het nou eigenlijk? En wanneer gebruik je het? Graag vertel ik je er meer over en waarom het zo belangrijk is.

Niemand komt in beweging zonder pijn of verlangen
Je wordt ondernemer om te voorzien in een bepaalde behoefte. Om mensen te helpen die ergens last van hebben (probleem, pijn etc.) of ergens naar verlangen. Pijn is voor de meeste mensen niet fijn. Daarom gaan ze (jouw potentiele klanten) op zoek naar een oplossing.

De woorden die zij gebruiken om te omschrijven waar zij last van hebben (of een oplossing voor zoeken), is de taal van je klant. Dus letterlijk de woorden die zij gebruiken. Het zijn vaak ook de woorden die ze intypen in Google wanneer ze op zoek gaan naar een oplossing.

Herkenning en verbinding
Door deze woorden letterlijk in je marketing te gebruiken, voelt jouw klant zich sneller aangesproken. Het zorgt voor herkenning en verbinding waardoor de interesse in jouw product of dienst sneller gewekt is: “Hé, zij weet waar ik het over heb, hier ben ik aan het juiste adres!”.
Misschien klinkt het als een marketingtruc, maar dat is gewoonweg hoe het werkt.

Voorbeeld uit mijn eigen vakgebied
Ter illustratie een voorbeeld uit mijn vakgebied.
Positionering is een marketingterm die gaat over hoe je jezelf onderscheidend in de markt kunt zetten. Mijn klanten hebben het niet over positionering (#vakjargon #blindevlek). Dat zegt ze vaak niets. Mijn klanten gebruiken eerder de woorden: Ik weet niet hoe ik mezelf het beste kan neerzetten of hoe ik mezelf kan onderscheiden.

Als ik klanten wil werven voor een workshop over positionering, dan zeg ik dus niet: Wil jij leren hoe je jouw bedrijf kunt positioneren? Want daarmee krijg ik geen verbinding met mijn klant. Maar bijvoorbeeld wel: Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de manier waarop je je bedrijf kunt neerzetten of de manier waarop jij jezelf kunt onderscheiden van jouw concurrenten?

Door letterlijk zijn of haar woorden te gebruiken, snapt jouw klant waar het over gaat en creëer je herkenning en verbinding.

Waar gebruik je het voor?
De taal van de klant gebruik je in je marketing en communicatie. Dus op de plekken waar jij je product, dienst of aanbod voor het voetlicht brengt. Dat kan zijn in een bericht over jouw product of dienst, een aanbodpagina op je website of een aparte marketingactie.

Leer communiceren in de taal van jouw klant

Weet jij wat de taal is van jouw klant of kun jij wel wat handvatten gebruiken voordat je aan de slag gaat met je website of het beschrijven van jouw producten of diensten?

Kom dan naar de workshop van Dromen naar doen op 29 november a.s. Naast het concretiseren van je idee en het aanscherpen van je doelgroep, gaan we aan de hand van een eenvoudige oefening aan de slag met de taal van jouw klant. Ik weet zeker dat je jezelf daarmee veel tijd, geld en energie kunt besparen. Bovendien geeft het je de basis ingrediënten voor een stevig fundament van je bedrijf. Zorg dus dat je erbij bent!

Praktisch
Wat: Workshop Van dromen naar doen
Wanneer: vrijdag 29 november 2019
Tijd: 9.00 inloop | 09.30 start | 12.30 einde
Waar: HNK Den Haag
Investering: € 47,50 exclusief btw

Aanmelden kan via mijn website. Leuk als je erbij bent!