Ondanks dat de wereld in de ban is van het coronavirus, betekent dit niet dat we geen dromen of verlangens meer hebben. En ook niet dat dromen geen werkelijkheid kunnen worden. Integendeel. Want een goed idee kan nog steeds een heel goed idee zijn. Misschien juist wel nu.
Overweeg jij om voor jezelf te beginnen? Ter inspiratie en overweging deel ik gastblogs van ervaren ondernemers die de stap naar zelfstandigheid al een tijd geleden hebben gezet. In deze blogs lees je over hun start, hun struggles, hun successen en hoe zij het leven als zelfstandige ervaren. Daarnaast geven ze tips aan vrouwen die op het punt staan om voor zichzelf te beginnen. Ook in deze onzeker tijd.
Met FanFriday wil ik ondernemende vrouwen een podium geven en beginnende ondernemers inspireren en aanmoedigen een besluit te nemen. Ik wens je veel leesplezier!

Joke Ramdhani (39) van POP Marketing
Ik ben sinds januari 2017 trotse eigenaresse van een online PR bureau, genaamd POP Marketing. Ik zorg voor een goede online vindbaarheid en zichtbaarheid van mijn klanten. Denk aan de zoekmachine Google, website-optimalisatie, maar ook social media. Bedrijven kunnen hun online marketingactiviteiten aan mij uitbesteden, maar ik geef ook (basis)trainingen, zodat ze zelf een beetje betrokken kunnen raken bij dit onderdeel van ondernemen.

Niet twijfelen maar doen
Ik heb eerst jaren ervaring opgedaan in verschillende PR-, sales- en marketingfuncties. In januari 2017 besloot ik dat ik klaar was voor de volgende grote stap: voor mezelf beginnen! Spannend en onzeker, maar zo leuk! Ik heb vrijwel direct een naam bedacht, logo erbij en snel een simpele website in elkaar gezet en ging richting de kamer van Koophandel. De knop ging echt om bij mij; het is tijd voor actie! Niet twijfelen door dure verzekeringen of het afwegen van de voordelen van  loondienst, maar gewoon doen.

Verder groeien
Ik werkte al enkele jaren als online marketeer en had elke mogelijke cursus bij Google succesvol afgerond. Bij mijn toenmalige werkgever kon ik niet verder groeien. Maar ik vond mijn werk wel erg leuk en had mooie resultaten geboekt met campagnes. Dus besloot ik dit werk ook te gaan doen voor andere bedrijven. Binnen vijf weken had ik mijn eerste klant en vanaf dat moment heb ik geen moment meer zonder opdrachten gezeten.

Koosnaampje
Ik wilde een bedrijfsnaam die dicht bij mij stond. Pop is al zo lang als ik me kan herinneren het koosnaampje dat mijn ouders voor mij gebruiken. Familie is erg belangrijk voor me. Zonder mijn ouders was ik ook niet zo ver gekomen. Ze hebben me gesteund tijdens mijn opleidingen en altijd alles bekostigd. En ze zijn nu supertrots op wat ik met POP Marketing heb bereikt. En niet alleen op mij hoor. Want bij mijn broertje begon het ook te kriebelen en hij is een jaar later voor zichzelf begonnen. Zo hebben mijn ouders ineens twee ondernemende kinderen!

Hard work pays off
De vrijheid en flexibiliteit zijn natuurlijk erg fijn, vooral wanneer je erg druk bent. Ik kan het prima combineren met het opvoeden van mijn twee kinderen. Dat is toch eigenlijk fantastisch? Je maakt van je hobby je werk en hoeft ondertussen ook niets van je kids, familie en vrienden te missen! Natuurlijk is het hard werken en haal ik wel eens een nacht door. Vooral de eerste drie jaar heb ik veel in de avonden en weekenden gewerkt, maar dat is gewoon puur investeren. Het komt je niet allemaal aanwaaien. Maar je kent het gezegde ‘Hard work pays off’. En dat is echt zo. En uiteindelijk komt er meer balans en rust.

Los laten en “Nee” zeggen
Juist met die disbalans heb ik de nodige struggles gehad hoor. Want ja, ondernemen brengt ook stress met zich mee, veel stress. Ik ben ook nog eens erg perfectionistisch, zowel in mijn werk als privé. Toch moet je leren om bepaalde dingen los te laten. En “nee” te zeggen. In het begin was ik blij met elke opdracht en pakte ik alles aan. Zo ontwikkelde ik veel nevenactiviteiten. Na twee jaar moest ik echt weer terug naar mijn core-business. Dat schiep wat rust en eigenlijk ook ruimte… Want van daaruit heb ik weer nieuwe activiteiten kunnen ontplooien, waar ik met veel enthousiasme aan werk en energie van krijg. En zo blijf je bezig, hahaha!”

Meer weten over Pop Marketing? Bezoek de website.

Wil jij ook voor jezelf beginnen en kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Download dan mijn gratis e-book met de belangrijkste do’s en don’ts voor beginnende ondernemers of neem contact met me op voor een gratis Stap-verder-sessie waarin ik je vrijblijvend – maar gegarandeerd – een stap op weg help!