Als je me volgt dan weet je dat ik het vaak heb over ‘ondernemerschap vanuit de juiste stappen in de juiste volgorde’. En wat mij betreft begint dat altijd met het kiezen van een doelgroep. Omdat je daarmee het uitgangspunt creëert voor al je marketinginspanningen. Of het nu gaat om je product, je prijs, de teksten voor je website, je strategie of je marketingmiddelen. Nadat je je doelgroep hebt gedefinieerd, rolt dat er eigenlijk als vanzelf uit. En daarmee creëer je een stevige basis voor je bedrijf. Een basis die klopt en die focus geeft.

Meer dan 1 doelgroep kiezen
Begin dit jaar werkte ik met een klant die trainingen gaf in mindfulness. We kregen het al snel over haar doelgroep. Of beter, haar twee doelgroepen: het bedrijfsleven en de particuliere markt. En die twee wilde ze samenvoegen op 1 website. Want “twee websites onderhouden, dat zag ze niet zitten”.
Nu is twee doelgroepen definiëren prima, zeker als ze heel verschillend zijn, maar twee doelgroepen samenvoegen op 1 website, dat is geen goed idee. Graag leg ik je uit waarom.

Wanneer iemand jouw website bezoekt, besluit hij in een paar seconden of hij bij jou aan het juiste adres is. Daarom is het belangrijk dat jouw doelgroep daar direct de dingen ziet en leest die hem het gevoel geven van: hier moet ik zijn! En als je twee doelgroepen tegelijk wilt aanspreken dan wordt dat een lastig verhaal. Dan doe je het voor beiden eigenlijk net niet goed genoeg.

Zorg dat je doelgroep zich direct kan herkennen
Ten eerste is de pijn (of problematiek) anders. In het geval van mindfulness heeft de doelgroep particuliere klant bijvoorbeeld last van een vol hoofd, van piekeren of stress.
In het geval van het bedrijfsleven, is de doelgroep hoogstwaarschijnlijk een Arbo dienst of een afdeling HR. Hun ‘pijn’ zit eerder in teams die door teveel stress niet goed functioneren waardoor het  ziekteverzuim de pan uitrijst. Zij zullen op zoek gaan naar een oplossing voor het terugdringen van ziekteverzuim.

Komen zij vervolgens op een website die geschreven is voor mensen met een vol hoofd, dan zullen zij zich onvoldoende herkennen, niet het juiste product aantreffen en dus wegklikken. En voor de particuliere klant die een aanbod leest waarmee ze ziekteverzuim kunnen terugdringen, geldt waarschijnlijk hetzelfde. En dat is zo zonde!

Als je niet kiest, zul je niet gekozen worden
Daarom is het zo belangrijk om te kiezen. Door te kiezen kun je gemakkelijker in de huid kruipen van jouw doelgroep. Je hoeft het tenslotte maar voor 1 doelgroep te doen. Hierdoor weet je met wie je te maken hebt, wat hem beweegt, waar iemand tegenaan loopt maar ook waar iemand mee geholpen is. Dit maakt het ook gemakkelijker om op zo’n manier te schrijven dat jouw doelgroep zich direct herkent in de dingen die hij leest op jouw website. Waardoor de kans dat hij staat te trappelen om klant bij jou te worden, vele malen groter wordt. En dat is toch waar je het voor doet!

Een doelgroep is geen bevolkingsgroep
Graag deel ik nog wat andere feiten en tips over het kiezen van een doelgroep:
– Een doelgroep is een specifieke groep mensen met een gemeenschappelijk probleem of behoefte.
– Een doelgroep hoeft geen niche te zijn maar is ook zeker geen hele bevolkingsgroep.
– Kies een doelgroep niet te breed (ga voor ca. 10 jaar als reikwijdte): vrouwen van 20 hebben echt andere problemen en behoeftes dan vrouwen van 30. Zorg dat ze zich aangesproken voelen!
– Verschillende doelgroepen vragen om verschillende producten, zoekwoorden, taalgebruik en benaderingswijze(n). Daarom is focussen ook zo lastig als je niet kiest.
– Sluit aan bij de belevingswereld van jouw doelgroep. Gebruik woorden die hij/zij ook gebruikt. Stel jezelf de vraag: zijn dit de woorden die mijn doelgroep gebruikt om te omschrijven waar hij/zij mee worstelt of kan het nog iets eenvoudiger? Juist de woorden die jouw doelgroep zelf gebruikt, zorgt voor herkenning.

Heb jij jouw doelgroep al bepaald?
Ken of ben jij iemand die voor zichzelf wil beginnen? Of ben je misschien net gestart en heb je nog geen doelgroep bepaald omdat je niemand wilt uitsluiten? Dan is de workshop van Dromen naar doen op 29 november a.s. echt iets voor jou. In deze workshop gaan we samen aan de slag om jouw idee aan te scherpen en je doelgroep helder te krijgen. Zodat je vanuit focus van start kunt gaan met je eigen bedrijf.

Praktische informatie
Wat: Workshop Van dromen naar doen
Wanneer: vrijdag 29 november
 2019
Tijd: 9.00 inloop | 09.30 start | 12.30 einde
Waar: HNK Den Haag
Investering: € 47,50 exclusief btw

Je kunt hier aanmelden voor de workshop. Wees er snel bij want het aantal plaatsen is beperkt. Ik zou het leuk vinden als je erbij bent!