Een oud collega van mij is interieurstylist. Ze adviseert in stijl, kleur en accessoires en maakt daarbij zoveel mogelijk gebruik van het bestaande interieur. En als finishing touch, tikt ze een aantal leuke tweedehands items op de kop, knapt ze op en voegt ze toe om de punten op de i te zetten. Een mooie manier om de aanschaf van dure nieuwe meubels te voorkomen en toch een nieuwe ‘look’ te creëren. Ze noemde haar methode: ‘ecologische interieurstyling’.

Een aantal dingen in haar bedrijf liep niet lekker en ze had moeite om de juiste klanten te vinden. Zelf had ze geen idee waar het aan lag. Want haar bestaande klanten, waren ontzettend blij met het resultaat; dus daar lag het niet aan. Met die vraag kwam ze bij mij.

Het klopte niet met elkaar
Wat mij opviel was dat zij, haar verhaal, de dingen die ze deed en hoe ze haar ‘product’ noemde, niet klopten met elkaar. Want als ik aan haar dacht of aan de dingen die ze doet, dan waren de woorden ecologische interieurstyling ongeveer het laatste die in mij op kwamen. En hoe zou dat zijn voor haar (potentiële) klanten?

Los van helder taalgebruik en het spreken in de ‘taal van de klant‘, geloof ik dat woorden en beelden in overeenstemming moeten zijn met wie je bent, wat je doet en wat je wilt uitstralen: een consistent geheel. Zodat het versterkt waar jij voor staat. Dat maakt het geloofwaardig en gemakkelijk(er). Zowel voor jezelf, omdat het goed voelt, als voor je klant, omdat je ‘vindbaar’ bent én omdat je klant dan weet dat hij bij jou aan het juiste adres is.

Hulp nodig?
Heb jij jouw teksten wel eens getest op een ‘buitenstaander’ (en dan bedoel ik iemand die er verstand van heeft of iemand die voldoet aan het profiel van jouw ideale klant want ‘niet ieders mening doet ertoe’). Wil je dat ik eens met je meekijk? Meld je dan aan voor een gratis-stap-verder sessie. In 20 minuten help ik je op weg en deel ik gelijk ook graag een aantal waardevolle tips met je waardoor je echt een stap verder komt!